+45 61 777 662 info@rachid.dk

I øjeblikket sker der mange ting i samfundet som peger på én retning. Det er en retning af at alt digitaliseres og værktøjerne vi skal bruge til at understøtte vores job bliver mere og mere komplekse. Derfor er det kun et spørgsmål om tid inden vi som samfund skal til at indrette os efter at frem for at LÆRE at bruge værktøjer, så skal vi lære at PROGRAMMERE værktøjer.

Den nuværende “unge voksne” (+-20 år) generation(A) har levet det meste af deres liv med en mobil telefon som en naturlig ting. Derfor virker denne ikke fremmed for den, men hvad betyder det reelt? Det betyder at de kan finde ud af at benytte en mobil telefon. Den nuværende unge generation(B) (født 2005+) har levet det meste af deres liv med en smartphone eller iPhone. Derfor virker denne ikke fremmed for dem, selvom den i starten kunne virke fremmed for generation A. For generation B har det været en naturlig del af deres liv, men der er een lighed i mellem disse to grupper og deres “naturlige” kommunikationsmiddel. De er begge “brugere” af disse værktøjer.

Selvom der er sket kæmpestore fremskridt indenfor industrien, er disse grupper STADIG kun brugere af systemerne. Derfor kan folk der kan programmere stadig være nogle mystiske troldmænd der kan få en computer eller smartphone til at gøre forunderlige ting.

Generation C, (født 2012+), vil også være brugere, med mindre vi som samfund allerede nu begynder at indstille os på at disse individer ikke blot skal være brugere. På samme måde som matematik er en fundemental del af vores læring, så skal programmering også være det.

 

Hvorfor skal programmering være en fundemental del af vores læring?

Det skal det, hvis vi skal løfte produktiviteten, og øge effektiviteten af denne produktion. Målet er at vi skal kunne “jonglere” med vores programmeringsforståelse, på samme måde som vi kan jonglere med vores matematikforståelse.

Ved at uddanne befolkningen i programmering, kan man give dem mulighed for at udnytte deres forståelse for programmering og benytte denne viden til at programmere forskellige løsninger der hjælper dem.

 

Eksperimentering og kreativitet

Når man snakker om kreativitet så tænker de fleste nok på en kunstner der maler eller på anden vis er kunstnerisk. På samme måde kan programmering også være, både eksperimenterende og kreativt.

Et godt eksempel er Podio, som giver deres brugere mulighed for at “udvikle” apps, der kan understøtte brugernes egne processer.

Mange andre virksomheder gør det allerede, og flere vil komme til. Det man typisk ser er at en virksomhed vil lave en platform, hvortil man kan lave “plug-ins”. Disse platforme er en række “spille-regler” som man skal designe efter. Herfra starter kreativiteten.

Et godt sted at starte er codeacademy.com som gratis lærer alle hvad det vil sige at programmere. Her er der rig mulighed for at eksperimentere – som er vigtig for at underbygge forståelsen for hvorfor ting reagerer som de gør.

 

For mig er kreativitet, muligheden for at udfolde sig, indenfor definerede rammer.

Hvad er kreativitet for dig?

Comments

comments